När jag sticker laddaren till MacBook Pron i vägguttaget blixtrar det till och rummet blir mörkt. Min första tanke skulle kunna ha varit: "Lever jag?" eller "Brinner det?". Men istället tänker jag "Undrar hur det gick med datorn!".
Eftersom novemberkvällar är fantastiskt mörka och mitt mörkerseende är katastrofalt dåligt fiskar jag upp mobilen ur fickan. Cirka 20 sekunder senare har jag installerat myLite som på ett trivsamt sätt sprider ljus i rummet.
Egentligen är jag tillräckligt nöjd med min tillfälliga lösning, men jag inser att fästmön inte kommer att vara lika övertygad om min iPhone-ficklampas förträfflighet när hon kommer hem till en i övrigt mörk lägenhet. Jag inser att jag behöver byta en propp. Det är ju lätt.
Faktum är att jag aldrig har bytt en propp i hela mitt liv. Det är egentligen lite pinsamt med tanke på att jag har en far som har jobbat som elektriker och en mor som har mångårig erfarenhet av att sätta ihop proppskåpsscheman. Jag kan gissa hur man gör, men det skulle kunna sluta i kaos. Google blir min räddning. Tio minuter senare har jag gjort ett besök på Konsum och inhandlat proppar och potatischips. Nödproviant är ju bra att ha ifall det här skulle ta lång tid.
Besvikelsen är stor när det hela är över på mindre än två minuter och jag får släcka min virtuella ficklampa. Bra IT-nörd reder sig själv.
Åh, jag höll på att glömma min cliffhanger. Datorn klarade sig fint.
David skriver om livet som egenföretagare, goda vanor, mac, ruby on rails, smarta lösningar och andra sporadiskt påkomna saker
Visar inlägg med etikett lägenhet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lägenhet. Visa alla inlägg
måndag 17 november 2008
Hur många IT-nördar krävs det för att byta en propp?
När jag sticker laddaren till MacBook Pron i vägguttaget blixtrar det till och rummet blir mörkt. Min första tanke skulle kunna ha varit: "Lever jag?" eller "Brinner det?". Men istället tänker jag "Undrar hur det gick med datorn!".
Eftersom novemberkvällar är fantastiskt mörka och mitt mörkerseende är katastrofalt dåligt fiskar jag upp mobilen ur fickan. Cirka 20 sekunder senare har jag installerat myLite som på ett trivsamt sätt sprider ljus i rummet.
Egentligen är jag tillräckligt nöjd med min tillfälliga lösning, men jag inser att fästmön inte kommer att vara lika övertygad om min iPhone-ficklampas förträfflighet när hon kommer hem till en i övrigt mörk lägenhet. Jag inser att jag behöver byta en propp. Det är ju lätt.
Faktum är att jag aldrig har bytt en propp i hela mitt liv. Det är egentligen lite pinsamt med tanke på att jag har en far som har jobbat som elektriker och en mor som har mångårig erfarenhet av att sätta ihop proppskåpsscheman. Jag kan gissa hur man gör, men det skulle kunna sluta i kaos. Google blir min räddning. Tio minuter senare har jag gjort ett besök på Konsum och inhandlat proppar och potatischips. Nödproviant är ju bra att ha ifall det här skulle ta lång tid.
Besvikelsen är stor när det hela är över på mindre än två minuter och jag får släcka min virtuella ficklampa. Bra IT-nörd reder sig själv.
Åh, jag höll på att glömma min cliffhanger. Datorn klarade sig fint.
onsdag 7 maj 2008
Lägenhetsköp

Efter många om och men äger vi äntligen vår egen lägenhet. Eller snarare rätten att bo där, men ni förstår vad jag menar. De flesta fick köpa sina lägenheter långt under marknadspris. Det dröjde därför inte många dagar innan första grannen lade ut sin lägenhet på Hemnet, så du som i hela ditt liv har drömt om att bo granne med mig har nu chansen, förutsatt att du har omkring en miljon att lägga på en bostad.
Läget är perfekt, parkering ingår och bostaden lär inte sjunka i värde om inte hela marknaden totalkollapsar. Så det är säkert ett bra köp. Vi kan bara hoppas att våra nya grannar är lika trevliga som de gamla.
torsdag 20 mars 2008
Någon som har en miljon över?

Just nu bor jag och Johanna i en fin trea hyfsat centralt. Den är en hyresrätt i ungefär två veckor till. Sedan ombildas den till bostadsrätt, och vi ska köpa loss den för omkring en miljon kronor. Det är knasmycket pengar, och senast jag kollade fanns det inte riktigt så mycket pengar på vårt gemensamma konto.
Det innebär att vi behöver ta ett lån. Jag avskyr att vara skyldig någon pengar, men ibland har man inte så mycket val. Jag har ordnat möte med Swedbank och SEB nästa vecka. SEB gav de bästa räntorna åt bostadsrättsföreningen, och Swedbank är min nuvarande bank som jag använder både privat och åt företaget.
Bostadsrätten är värderad till omkring 280 000 kr över det pris vi kommer att betala, så det verkar som om vi slipper topplånet helt och hållet. Är det någon som har några bra tips för att få bra räntor?
onsdag 19 december 2007
Julbak och massor att göra

Som vanligt när man har som mest att göra tar man varenda ursäkt man kan för att hitta på något helt annat. Diska och städa känns plötsligt som mycket angenäma alternativ jämfört med det som egentligen måste göras. Idag hade Johanna dragit hem Mia och Malin som rullade mozartkulor för fulla muggar när jag kom hem efter jobbet.
Efter ett tag tittade mamma in på en kopp kaff och när hon försvann mot Falkenbergshållet dök Christian upp istället. Det blev flera fyllda plåtar med julgodis. Knäck, kola och annat smått och gott kommer att ligga här för att stelna över natten. De andra får nog dyka upp här tidigt imorgon om de ska få med sig något hem. :) Vi åt faktiskt inte så mycket medan vi bakade, mest berodde det nog på att vi redan satt i oss lite typisk svensk julmat, det vill säga hamburgare, pizza och stekta nudlar med kyckling.
För övrigt händer det rätt mycket just nu; Johanna är snart klar med sin uppsats och söker lärarjobb i Växjötrakten. Hon har fått åka på flera intervjuer och det vore fint om något blir klart före jul. Det verkar som om ombildningen av vår hyreslägenhet blir av snart också om man får tro mäklaren. Spännande ...
torsdag 25 oktober 2007
Nytt trådlöst tangentbord + iWork 08

Vårt gamla trådlösa tangentbord slutade plötsligt fungera efter Singstar-festen vi hade för några veckor sedan. Lite öl tycker man ju att det borde tåla. Å andra sidan blir ju vissa människor helt knasiga efter ett par öl, så man kanske inte ska kräva för mycket av ett stackars tangentbord.
Jag beställde hur som helst ett nytt trådlöst tangenbord från MacSupport här i stan. Idag kom det och det var precis lagom att ha på soffbordet. Litet och smidigt, inte alls som det stora jag har på jobbet. Visserligen skulle jag inte vilja sitta med det lilla tangentbordet och programmera. Det saknar dessutom siffersatsen till höger så snabba inmatningar av siffor kan man glömma. För hemmabruk är det dock helt perfekt.
Det verkar dessutom ha bättre bluetooth-mottagning än den gamla varianten. Snyggare är det också. Än så länge är jag alltså nöjd. Ett exemplar av iWork 08 åkte också ned i kassen. Den nya excel-varianten, numbers, är ensamt värt pengarna man betalar för hela iWork-paketet.
torsdag 18 oktober 2007
Väggklocka med bara visare

Det här var en skön idé. Väggklockan med enbart visare, ingen urtavla, ingen inramning. Jag skulle dock även skippat siffrorna på visarna.
Hemma använder vi två klockor, en i köket som är en enkel rund variant från Ikea utan siffror. Den oinvigde kan ha vissa problem att uttyda exakt vilken timme som avses. Den i vardagsrummet består av att jag låter datorn visa en skärmsläckare på TV:n som består av fyra stora vita siffror mot svart bakgrund.
Via Prylfeber
För övrigt passade jag på att hälsa på Christian på jobbet idag, mest för att jag var nyfiken på hur det såg ut på kommunens IT-avdelning. Han såg något förvånad ut när jag dök upp i entrén. Lite intressant att den mest erfarne på hans avdelning bara har jobbat där sedan i mars.
söndag 14 oktober 2007
Där satt den

Vi har spenderat ett par veckor på att hitta en lagom fåtölj till kontoret. Jag skriver lagom eftersom den mest ska stå där och se fin ut, den lär inte användas varje dag. Eller ens varje vecka. Men det blir fint med en liten läshörna, så en fåtölj ska där vara.
Vi har tittat på fåtöljer för 15 000 spänn som ser likadana ut som fåtöljen precis bredvid för 7000 spänn. Jag hade ingen aning om att fåtöljer var så dyra. Till slut hittade vi en lagom tjusig och lagom dyr fåtölj på Bror Perssons möbler i Alvesta. 3000 spänn hemlevererad, monterad och färdig. Det var ju bara att slå till. Nu slipper jag förhoppningsvis att springa i möbelaffärer på ett tag.
onsdag 13 juni 2007
IKEA-besök
Den nya lägenheten behövde lite uppiffning. Bland annat saknade vi en byrå att förvara kläder i, en rullgardin till sovrummet (det blir fruktansvärt ljust på morgnarna) och en handukshållare till badrummet. Som vanligt blev det en hel del småplock också, och notan slutade på dryga fyra tusen kronor. De stora prylarna syns ju, men allt smått man plockade på sig försvinner i lägenheten och jag undrar alltid vad det var som kostade så mycket. "Vi skulle ju bara ha några diskborstar och handdukar och ..."
Det är en klar fördel som egenföretagare att kunna bestämma över sin arbetstid i viss mån. Jag hade möjlighet att sticka ifrån på eftermiddagen utan att behöva fråga någon om ledighet. Men jag hade egentligen behövt jobba. Det är massor att göra den här veckan, jag har tre ganska viktiga projekt som behöver bli klara. Det handlar om att prioritera bort allt annat en stund. Jag skulle verkligen behöva ett par personer till att delegera uppgifter till när det börjar bli ont om tid.
måndag 4 juni 2007
Tack för flytthjälpen
Vi genomförde flytten till den nya lägenheten nu i helgen. Det gick ganska smidigt och många kom och hjälpte till. Ibland var vi nästan för många, det är svårt att hitta uppgifter till alla. Men till slut fick vi upp alla stora saker i lägenheten, till och med den 160 cm breda sängen som inte fick plats i hissen. Det var min stora fasa att vi skulle behöva fixa en ny säng bara för att den inte gick att lyfta in, men med hjälp av ett gäng starka grabbar lyftes den upp via trapphuset.
Så ett stort tack till alla som hjälpte till! (Martin, Johnny m. fam., Stefan, Birgitta m. fam, Mamma, Albin, Christian & Mia m.fl.)

Så här ser det nya köket ut
Så ett stort tack till alla som hjälpte till! (Martin, Johnny m. fam., Stefan, Birgitta m. fam, Mamma, Albin, Christian & Mia m.fl.)
Så här ser det nya köket ut
tisdag 29 maj 2007
Snart dags att flytta
Igår fick vi nycklarna till vår nya lägenhet på Folkungagatan i Växjö. Eftersom vi flyttar redan till helgen försökte jag mig på att göra en adressändring och bekräfta den direkt med mitt BankID. Det fungerade inte alls eftersom Adressandring.se påstod att jag inte hade valt något identifieringssätt, men det hade jag ju.

Det löste sig med lite trixande med webbläsarinställningarna, men hur många fixar det på egen hand? Lite småklumpigt gjort, måste jag säga. Hur som helst var det trevligt att få nycklarna till lägenheten. Det är snart dags för vår utflyttningsfest från den gamla lägenheten också.

Det löste sig med lite trixande med webbläsarinställningarna, men hur många fixar det på egen hand? Lite småklumpigt gjort, måste jag säga. Hur som helst var det trevligt att få nycklarna till lägenheten. Det är snart dags för vår utflyttningsfest från den gamla lägenheten också.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)